I was doubtful about which fragrance was right to start open this game: vintage or new? Niche or commercial? Anyway I wanted it to be something emotional, so I searched in my olfactory memory: my mother used to wear this fragrance during the most beautiful summers of my teenage. The creator is Françoise Caron (Hermès Eau d'orange verte, Kenzo pour femme, Commes des Garçons series 1 red: palisander) that in 1981 conconted for Pierre Cardin this particular scent named Choc de Cardin that also according to Luca Turin remains one of her forgotten masterpieces. The fragrance, sold in Italy till mid 90's and then retired from the distribution, nowadays in France can be found in its n-th reformulation even in supermarkets. The one I gave you is one of the past formulations that's almost identical to how I remember it in the mid 90's.
This well balanced feminine chypre melts seamlessly in a classic style several sensatons. In fact you connected it mostly to classic or jazz music. Above all it's dominated by the greeness that all of you have perceived (mediterranean schrubland, classic garden, etc).
The perfume opens with green notes (lemon, bergamot, thyme, basil, sage, cardamome) very striking and grows with more and more complex facets, fruity(peach, aldehydes) that nobody detected, floral (iris, rose, jasmin, lily of the valley), animal (honey, civet, musk), woody (sandalwood, patchouli, oakmoss) and ambery notes. Somebody detected also lavender in the topnotes and a leathery vibe maybe due to a shady oakmoss coupled with animal notes.
I'm not surprised that nobody thought about a strongly feminine scent, in fact it's a chypre with a bit temper created with a strong and serene woman in mind, a classic beauty, but nowadays it could be pulled off nicely by many men. And now your answers...
15 gennaio 2011
10 gennaio 2011
Bang! Solo per gioco
"Bang bang, he shot me down
Bang bang, I hit the ground
Bang bang, that awful sound
Bang bang, my baby shot me down"
Che Bernard Arnault abbia sempre avuto i suoi cocchi non è un mistero, lo si è visto chez Dior dove ha concesso fin da subito a John Galliano di fare il bello e il cattivo tempo imponendo un'immagine iconoclasta in una Maison epitome dello stile francese "bon chic" nel mondo.
Ma gli enfant terrible crescono e ora il nuovo pupillo di casa LVMH sembra proprio essere lui, Mark Jacobs, direttore stilistico di Louis Vuitton e del suo più giovane omonimo brand. Sebbene la maison Vuitton non abbia mai lanciato delle fragranze, pare proprio che come sul fronte di nicchia Kilian Hennessy abbia avuto carta bianca, ho l'impressione che sul fronte commerciale lo stesso faccia Jacobs che ha sviluppato già diverse fragranze femminili per il suo brand (Daisy, Lola etc...) e finalmente anche la prima fragranza maschile.
Che lui sia il nuovo "primo della classe" nel comparto commerciale lo si vede entrando in un qualsiasi Sephora (anch'esso di proprietà LVMH) dove solitamente viene riservata alla sua linea un espositore a parte come per Serge Lutens o altre linee particolari. Lo si vede anche da quest'ultima fragranza maschile in cui è stata posta, una volta tanto una cura particolare nel creare qualcosa fuori dal coro.
Bang! Un colpo di pistola, un urto improvviso, qualcosa di forte, ma anche l'allusione squisitamente sessuale a qualcosa senza mezzi termini e sdolcinature (in inglese orgia è gang bang), non a caso la pubblicità ritrae proprio il bel Mark fresco di ceretta, trucco, parrucco, capatina in palestra e lucidatura ad olio finale che si copre le pudenda in modo ironico con un'enorme bottiglia di profumo.
Bang bang, I hit the ground
Bang bang, that awful sound
Bang bang, my baby shot me down"
Che Bernard Arnault abbia sempre avuto i suoi cocchi non è un mistero, lo si è visto chez Dior dove ha concesso fin da subito a John Galliano di fare il bello e il cattivo tempo imponendo un'immagine iconoclasta in una Maison epitome dello stile francese "bon chic" nel mondo.
Ma gli enfant terrible crescono e ora il nuovo pupillo di casa LVMH sembra proprio essere lui, Mark Jacobs, direttore stilistico di Louis Vuitton e del suo più giovane omonimo brand. Sebbene la maison Vuitton non abbia mai lanciato delle fragranze, pare proprio che come sul fronte di nicchia Kilian Hennessy abbia avuto carta bianca, ho l'impressione che sul fronte commerciale lo stesso faccia Jacobs che ha sviluppato già diverse fragranze femminili per il suo brand (Daisy, Lola etc...) e finalmente anche la prima fragranza maschile.
Che lui sia il nuovo "primo della classe" nel comparto commerciale lo si vede entrando in un qualsiasi Sephora (anch'esso di proprietà LVMH) dove solitamente viene riservata alla sua linea un espositore a parte come per Serge Lutens o altre linee particolari. Lo si vede anche da quest'ultima fragranza maschile in cui è stata posta, una volta tanto una cura particolare nel creare qualcosa fuori dal coro.
Bang! Un colpo di pistola, un urto improvviso, qualcosa di forte, ma anche l'allusione squisitamente sessuale a qualcosa senza mezzi termini e sdolcinature (in inglese orgia è gang bang), non a caso la pubblicità ritrae proprio il bel Mark fresco di ceretta, trucco, parrucco, capatina in palestra e lucidatura ad olio finale che si copre le pudenda in modo ironico con un'enorme bottiglia di profumo.
Bang! Just for fun
"Bang bang, he shot me down
Bang bang, I hit the ground
Bang bang, that awful sound
Bang bang, my baby shot me down"
That Bernard Arnault has always had his pets is not a mystery, we've seen it also chez Dior where he allowed since the beginning to John Galliano to lay down the law imposing an iconoclastic imagine in a house epithome of the french "bon chic" style in the world.
But enfants terrible grow and now the new in-house favourite at LVMH seems really to be him, Mark Jacobs, stylistic director for Louis Vuitton and for his own young brand. Even if the maison Vuitton never released a fragrance, it seems that like in the niche side Kilian Hennessy has had carte blanche, I have the impression that on the commercial side the same happened to Jacobs that already developed some feminine fragrances for his brand (Daisy, Lola etc...) and finally also the first masculine fragrance.
You can see that's him the new "top of the class" in the commercial section by entering in any Sephora (also owned by LVMH) where usually his line is guested in a dedicated display like for Serge Lutels or other particular lines. You can see it also by this last masculine lauch in which they put for once a special care in creating something out of the usual crowd.
Bang! The shot of a gun, a sudden hit, something strong, but also a no-string sexual reference, not by chance the ad features the handsome Mark just waxed, tanned, combed after a workout at the gym and a greasy final touch ironically covering his crotch with a huge bottle of fragrance.
Bang bang, I hit the ground
Bang bang, that awful sound
Bang bang, my baby shot me down"
That Bernard Arnault has always had his pets is not a mystery, we've seen it also chez Dior where he allowed since the beginning to John Galliano to lay down the law imposing an iconoclastic imagine in a house epithome of the french "bon chic" style in the world.
But enfants terrible grow and now the new in-house favourite at LVMH seems really to be him, Mark Jacobs, stylistic director for Louis Vuitton and for his own young brand. Even if the maison Vuitton never released a fragrance, it seems that like in the niche side Kilian Hennessy has had carte blanche, I have the impression that on the commercial side the same happened to Jacobs that already developed some feminine fragrances for his brand (Daisy, Lola etc...) and finally also the first masculine fragrance.
You can see that's him the new "top of the class" in the commercial section by entering in any Sephora (also owned by LVMH) where usually his line is guested in a dedicated display like for Serge Lutels or other particular lines. You can see it also by this last masculine lauch in which they put for once a special care in creating something out of the usual crowd.
Bang! The shot of a gun, a sudden hit, something strong, but also a no-string sexual reference, not by chance the ad features the handsome Mark just waxed, tanned, combed after a workout at the gym and a greasy final touch ironically covering his crotch with a huge bottle of fragrance.
1 gennaio 2011
Nombre Noir: origami notturno
1-1-'11. Un solo numero. Uno. Mentre tutti si apprestano a chiudere il bellezza il 2010 appena trascorso con classifiche sul peggio e sul meglio di quest'anno, tra nicchia e commerciale, tirando somme e dando numeri su numeri, ho deciso di iniziare l'anno nuovo pure io da un solo numero, un numero uno, un numero nero: Nombre Noir.
Ci sono incontri inattesi che ti lasciano senza fiato, che non ti pare vero possano capitare proprio a te. Olfattivamente parlando capita quando all'improvviso trovi una gemma rara su uno scaffale dimenticato che aspettava solo te, te che appena arrivato ti senti quasi chiamare.
Così è stato per Nombre Noir e la mia amica Lady in Black che incredula ha preso in grembo il prezioso prisma nero contenente un eau de parfum come fosse un neonato, fragile e unico. Al momento l'emozione era così forte che l'unica cosa che fu in grado di proferire fu "Mags! Mags!" Il mio sguardo nei suoi occhi sbigottiti si perse poco dopo in quell'effimero tesoro. Incredibile condividere tanto stupore!
Inutile parlare di come le tremavano le mani nel tentare di aprire il flacone ancora intatto dopo decenni. Allora presi l'iniziativa: ero a mia volta smosso dall'incontenibile emozione al sentire lo schiocco del tappo sotto le mie dita. Pochi secondi dopo c'era il silenzio sniffando la meraviglia del profumo ancora intatto dopo un viaggio nel tempo. Perfetto dalla testa al fondo.
Ci sono incontri inattesi che ti lasciano senza fiato, che non ti pare vero possano capitare proprio a te. Olfattivamente parlando capita quando all'improvviso trovi una gemma rara su uno scaffale dimenticato che aspettava solo te, te che appena arrivato ti senti quasi chiamare.
Così è stato per Nombre Noir e la mia amica Lady in Black che incredula ha preso in grembo il prezioso prisma nero contenente un eau de parfum come fosse un neonato, fragile e unico. Al momento l'emozione era così forte che l'unica cosa che fu in grado di proferire fu "Mags! Mags!" Il mio sguardo nei suoi occhi sbigottiti si perse poco dopo in quell'effimero tesoro. Incredibile condividere tanto stupore!
Inutile parlare di come le tremavano le mani nel tentare di aprire il flacone ancora intatto dopo decenni. Allora presi l'iniziativa: ero a mia volta smosso dall'incontenibile emozione al sentire lo schiocco del tappo sotto le mie dita. Pochi secondi dopo c'era il silenzio sniffando la meraviglia del profumo ancora intatto dopo un viaggio nel tempo. Perfetto dalla testa al fondo.
Nombre Noir: nocturnal origami
1-1-'11. One number only. One. While everybody is preparing to close the passed 2010 with top tens about the best and the worst of this year, among niche and commercial, summing up and giving numbers, I've as well decided to start the new year just from a number, a number one, a black number: Nombre Noir.
There are unexpected encounters that take your breath away and you can't believe they're happening right to you. Olfactory speaking it happens when suddenly you find a rare gem on a forgotten shelf that was waiting just for you, you just come over there almost hearing it calling your name.
It's been like this for Nombre Noir and my friend Lady in Black that incredulously held the precious black prism containing the eau de parfum in her lap as a baby, fragile and unique. That moment the emotion was so strong to allow her only to whisper "Mags! Mags!" I looked at her astonished eyes and right after I was ravished by the ephemeral treasure. It's been incredible to share such amazement!
No need to mention how trembling her hands were while trying to open the bottle still untouched after decades. So I took the initiative: I was myself moved by the overwhelming emotion hearing the click of the stopper under my fingers. Few seconds later there was silence while sniffing the marvel of the perfume still undamaged after the journey through time. Perfect from top to bottom.
There are unexpected encounters that take your breath away and you can't believe they're happening right to you. Olfactory speaking it happens when suddenly you find a rare gem on a forgotten shelf that was waiting just for you, you just come over there almost hearing it calling your name.
It's been like this for Nombre Noir and my friend Lady in Black that incredulously held the precious black prism containing the eau de parfum in her lap as a baby, fragile and unique. That moment the emotion was so strong to allow her only to whisper "Mags! Mags!" I looked at her astonished eyes and right after I was ravished by the ephemeral treasure. It's been incredible to share such amazement!
No need to mention how trembling her hands were while trying to open the bottle still untouched after decades. So I took the initiative: I was myself moved by the overwhelming emotion hearing the click of the stopper under my fingers. Few seconds later there was silence while sniffing the marvel of the perfume still undamaged after the journey through time. Perfect from top to bottom.
Iscriviti a:
Post (Atom)